Vyhledávání Menu
EN | CZ
 

Křesťané vstoupí do postní doby

Jednou z nejzajímavějších událostí, která se na Popeleční středu v pražské arcidiecézi koná, je Popelec umělců v akademické farnosti Nejsvětějšího Salvátora. Interiér kostela během postní doby jedinečným způsobem promění kolekce postních obrazů Patrika Hábla, která dočasně nahradí všechny oltářní obrazy. Háblovy monotypy navazují na starobylou tradici zahalování uměleckých děl v postní době a dynamické vyměňování obrazů v kostele podle různých liturgických dob či svátků.

Tento koncept umělecké intervence je součástí letošního Popelce umělců. Ten začne ve středu 13. února v 17.30 hodin hudební performancí „Ozvěny z kamene“ v podání Clarinet Factory a Alana Vitouše v barokním refektáři dominikánského kláštera u sv. Jiljí. V 19.00 hodin pak v kostele Nejsvětějšího Salvátora naváže vlastní bohoslužba s udílením popelce, kterou bude celebrovat Mons. Tomáš Halík, hudebně ji doprovodí opět Clarinet Factory a varhaník Robert Hugo. Ve 20.30 hodin bude v sakristii kostela zahájena vernisáž postních obrazů Patrika Hábla.

Na Popeleční středu žehná kněz při mši svaté nebo při bohoslužbě slova popel připravený z jívových ratolestí požehnaných v předchozím roce při obřadech Květné neděle. Poté uděluje věřícím popelec: každého označí popelem na čele a řekne přitom: "Pamatuj, že jsi prach a v prach se navrátíš" (Gn 3, 19) nebo "Obraťte se a věřte evangeliu." Název "popelec" pochází z 10. století, kdy se uděloval kajícníkům na znamení pokání. Od 11. století byl popelec udělován v tento den již všem věřícím. Popeleční středou se také výrazně změní liturgické písně, kdy dostanou přednost písně kající. Tradice Popelce umělců vznikla na konci první světové války v pařížské katedrále Notre Dame, kde bylo slouženo requiem za padlé umělce. (Aleš Pištora)

07. 02. 2013