Vyhledávání Menu
EN | CZ
 

Mons. Celli promluvil o internetu a sociálních sítích

Samotné přednášce v Barokní kapli italského institutu předcházela mše svatá, kterou sloužil arcibiskup Celli. Bohoslužby i přednášky byl kromě italského velvyslance Pasquala D'Avino přítomen také apoštolský nuncius v České republice Mons. Giuseppe Leanza, předseda Italsko-moravské asociace pro kulturu a historii Alessandro Alagia, zástupci katolické církve v naší zemi, Univerzity Karlovy a médií, nejen církevních, ale i veřejnoprávních.

Své pojednání na téma práce Svatého stolce na poli současných sdělovacích prostředků začal Mons. Celli, který stojí v čele jakéhosi „vatikánského ministerstva“ pro média, přehledem statistik užívání tzv. „nových médií“ a sociálních sítí. Jak ukázal na závěrech severoamerického výzkumného centra, které se zabývá užíváním sociálních sítí, primárním zdrojem zpráv je pro všechny generace televize. Zatímco ovšem ti dříve narození sáhnou jako po druhém zdroji spíše po tištěných médiích, nejmladší generace používá více internet. K němu je připojeno 440 miliónů katolíků. Doménou mladší generace jsou zejména sociální sítě. Právě proto není vatikánským úřadům lhostejné, co se na těchto sítích děje a co vlastně mladí lidé spolu sdílí.

Posláním církve je zvěstovat evangelium a také hledat efektivní způsob tohoto zvěstování. Mons. Celli připomněl, že internet byl v církvi dlouho považován za pouhý technický prostředek komunikace. V roce 2005 ovšem ještě papež Jan Pavel II. upozornil na to, že tento nový prostředek s sebou přináší také svou novou kulturu komunikace a nový styl řeči. Té se musí církev učit. Mluví-li se o nových technologiích, znamená to především, že jsou to technologie, kde se neustále přichází s něčím novým, že se na rozdíl od klasických médií neustále proměňují a vyvíjejí.

Podle názoru Mons. Celliho se do prostředí těchto moderních komunikačních prostředků hodí specifické formy komunikace. Nejsou to moudrosti mistrů, ale spíše příběhy svědků. I s ohledem na neochotu mladých číst dlouhé texty, proto přišel Svatý stolec s fenoménem „papeže na twitteru“. To je jednou ze tří základních inovací Vatikánu na tomto poli. Těmi dvěma zbývajícími je přítomnost na Youtube a komunikační portál www.news.va. K jazyku sociálních sítí, které s více než jednou miliardou uživatelů představují celý kontinent, musí patřit respekt ke kultuře a postojům druhých. Pravda druhých, jak řekl předseda papežské rady, má být inspirací také pro nás.

Internet a sociální sítě přinášejí také mnoho problémů. Například předkládají přehršel odpovědí na otázky, které nikdo neklade. Přemíra informací vede k dezorientaci a nedorozumění. Internet a internetová média nejsou vždy místem, které by nabízelo důvěru a čas nutný pro poznání. Přesto, jak řekl papež Benedikt XVI. je úkolem pracovníků v médiích „usilovat o hledání a prezentaci pravdy o člověku“. Mons. Celli na závěr slíbil, že při své další přednášce pomůže v plnění tohoto úkolu také kněžím a pastoračním pracovníkům. (Aleš Pištora)

Podklady pro přednášku Mons. Celliho (prezentace MS Powepoint)Podklady pro přednášku Mons. Celliho

22. 04. 2013