Vyhledávání Menu

PANYCHIDA ZA OBĚTI TOTALITNÍCH REŽIMŮ


Na státní svátek 17. listopadu 2015 se bude na různých místech v Praze konat několik bohoslužeb, které připomenou návrat svobody. Od 10.00 hodin bude v kostele Panny Marie Vítězné sloužit mši svatou českobudějovický biskup Vlastimil Kročil. Od 18.00 hodin se ve svatovítské katedrále koná ekumenická modlitba za oběti totalitních režimů.


49609

Foto: Richard Horák

Od 10.00 hodin se v kostele Panny Marie Vítězné (u Pražského Jezulátka) koná mše svatá na poděkování Bohu a sv. Anežce české za 26 let svobody, kterou bude sloužit českobudějovický biskup Vlastimil Kročil. Po skončení mše půjde průvod k památníku 17. listopadu na Národní třídě.

Od 18.00 hodin se v katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha koná ekumenická modlitba za oběti totalitních režimů, kterou povede pražský arcibiskup kardinál Dominik Duka OP. V rámci bohoslužby zazní světová premiéra „Panychidy“ Petra Koronthályho v podání Romana Janála (baryton), Kühnova smíšeného sboru se sbormistrem Martinem Valáškem a Filharmonie Hradec Králové pod vedením dirigentky Miriam Němcové.

Zatímco v katolické církvi se bohoslužba za zemřelé ustálila do podoby requiem, což je mše s vlastními texty za zemřelé, v byzantské liturgii (kterou používá jak pravoslavná, tak i řeckokatolická církev) se vyvinul vlastní obřad – panychida, sestávající povětšině ze zpívaných modliteb. Kněz, diákon a sbor střídavě zpívají o Boží slávě, lidské nepatrnosti a o naději, kterou nám přinesl Boží Syn.

Byzantská tradice nepoužívá při liturgii hudební nástroje, neboť za nejdokonalejší nástroj považuje lidský hlas. Petr Koronthály však ve svém zhudebnění panychidy použil i orchestr, aby tak propojil východní a západní tradici křesťanství. Úcta k východní tradici je vyjádřena velmi rozsáhlým využitím homofonního sborového zpěvu, monumentalita orchestrálního zvuku má naznačit Boží slávu, zatímco meditativní plochy inspirované tvorbou Arvo Pärta vedou k zamýšlení se nad textem, na který je dán důraz. Ke zhudebnění si autor vybral text v církevní slovanštině, roli kněze svěřil sólovému barytonu, zatímco menší roli diákona svěřil tenoristovi ze sboru. (Vladimír Koronthály, Aleš Pištora)

Aleš Pištora 11. 11. 2015