Vyhledávání Menu
EN | CZ
 

Pražský arcibiskup přijme nové katechumeny

V sobotu před první nedělí adventní jsou kandidáti křtu přijímáni do katechumenátu podle dokumentu „Řád katechumenátu v Arcidiecézi pražské“. V novelizaci z roku 2012 stanovil pražský arcibiskup kardinál Dominik Duka OP dvě data přijetí do katechumenátu pro celou arcidiecézi: sobota před první nedělí adventní (pro ty, jejichž křest je plánován za jeden a půl roku) a sobota před slavností Seslání Ducha svatého (pro ty, jejichž křest je plánován o následují­cích Velikonocích). O přijetí do katechumenátu v jiném termínu, o zkrácení katechumenátu nebo o křest podle zkráceného obřadu, jakož i o křest v jiném termínu než o velikonoční noci (příp. ve velikonočním oktávu) je třeba žádat biskupa. V tom případě také biskup stanoví datum vyvolení.

Uvedením do křesťanského života se rozumí poměrně dlouhý proces, který začíná „předběžným katechumenátem“ (prekatechumenátem), pokračuje po přijetí do katechumenátu vlastním katechumenátem a vrcholí přijetím iniciačních svátostí, na které navazuje období mystagogie. V tomto procesu je třeba chápat slova „katechumen“ a „katechumenát“ jako stav člověka delší dobu trvající, ve kterém se k němu církev už určitým způsobem hlásí podle dikce Kodexu kanonického práva: „Zvláštním způsobem jsou s církví spojeni katechumeni, kteří totiž vedeni Duchem svatým výslovně žádají o včlenění do ní, a proto tímto přáním a také životem víry, naděje a lásky se spojují s církví, která se již o ně stará jako o své.“

Předběžný katechumenát, v němž se adept seznamuje s evangeliem a s církví a dospívá k prvním krokům víry, znamenajícím jeho obrácení se k Bohu. Vrcholí přijetím do katechumenátu. Katechumenát je určený k úplné katechezi. Zde se uskutečňuje nejen cesta poznání, ale proces obrácení, který umožní katechumenovi změnit život podle evangelia a nastoupit cestu osvobozování od hříchu. Vrcholí zařazením mezi čekatele křtu (vyvolením), kterým se katechumen stává bezprostředním čekatelem na brzkou iniciaci. Toto období by mělo zpravidla trvat alespoň jeden rok, může však trvat i více let.

Období očišťování a zasvěcování. Je to příprava spíš duchovní než nauková, zpravidla v postní době. Vrcholí přijetím iniciačních svátostí – křtu, biřmování a eucharistie, zpravidla v bohoslužbě velikonoční vigilie. Mystagogie trvá přinejmenším po celou velikonoční dobu. V ní novokřtěnec vniká do hloubek tajemství svátostí, které přijal a učí se z jejich síly žít.

Vnější znaky stupňovitého katechumenátu tak mají podněcovat i provázet postupné kroky vrůstání do víry, do církve a do křesťanské životní praxe. Jinými slovy: celá cesta křesťanské iniciace nemá vést jen k tomu, aby se člověk (křtem) křesťanem stal, ale má mu pomoci k tomu, aby chtěl i mohl jako křesťan z víry žít. (Aleš Pištora)

14. 05. 2013