Vyhledávání Menu
EN | CZ
 

Velkopáteční zastavení s hudbou Josepha Hydna

Jedna z nejslavnějších Haydnových skladeb „Sedm posledních slov Ježíše Krista na kříži“ vznikla v polovině 80. let 18. století na objednávku kanovníka z katedrály v Cádizu. V tomto jihošpanělském městě bylo tehdy zvykem uspořádat každý rok o Velkém pátku jakési společné rozjímání o posledních slovech ukřižovaného Krista. K umocnění řečeného měla sloužit hudba. Haydnova kompozice měla původně formu sedmi instrumentálních sonát, s úvodní introdukcí, uzavřených dohrou jediné rychlé části, představující zemětřesení a Kristovo zmrtvýchvstání. Dílo však žilo dál vlastním životem a v průběhu času si vyžádalo nové formy ztvárnění. Roku 1787 byla poprvé uvedena verze pro smyčcový kvartet, která také zazní u sv. Mikuláše. Provedení se ujme Pražákovo kvarteto – Pavel Hůla, Vlastimil Holek, Michal Kaňka, Josef Klusoň.

Bohoslužba slova s duchovní hudbou pořádaná na Velký pátek je jedním z prvních duchovně hudebních večerů, které v chrámu sv. Mikuláše na Malé Straně Arcibiskupství pražské organizuje. Večery budou spojovat koncertní provedení chrámových a duchovních skladeb s duchovním slovem, modlitbou či požehnáním. Kromě toho se na letošní sezonu v malostranském kostele sv. Mikuláše počítá s koncertním cyklem nazvaným „Po duchovních cestách“. První z koncertů pod názvem „Stabat Mater“ je plánován na sobotu před Květnou nedělí (1. dubna 2012) a jeho těžištěm je Stabat Mater F. I. Tůmy pro sbor a basso continuo, které provede sbor En Arché pod vedením Vojtěcha Jouzy. (Aleš Pištora)

02. 04. 2012